De fatale gevaren wanneer je snel resultaat wil zien in de spiegel. Lees dit voor je start met het waarmaken van je goed voornemens!

Wanneer jij start met het werken aan je nieuwjaars doelstellingen wil je uiteraard zo snel mogelijk resultaat zien. Naast het feit dat dit één van de belangrijkste redenen is waarom de kans groot is dat jij je doelstellingen niet zal behalen. 

Brengt het ook enkele gevaren met zich mee die het je misschien wel moeilijker maken om je doelstellingen te behalen dan het al was. 

Mijn naam is Lucas Van Deynze, ik ben oprichter en coach van Bootycoach en ik vertel je in dit artikel welke gevaren “snel resultaat behalen” met zich meebrengt, en wat je kan doen om deze gevaren te vermijden.

Er zijn 3 grote gevaren die “snel resultaat” willen behalen met zich meebrengt. 

Gevaar nummer 1: overtraining.

Wanneer het je doel is om op korte tijd sterker te worden en veel spiermassa te gaan opbouwen dan ga ik je moeten teleurstellen. Kracht en spiermassa opbouwen vergt tijd en geduld, er is jammer genoeg geen snelweg naar succes. 

Wanneer meer kracht en spiermassa je doel is, dan zal je aan krachttraining moeten doen. Door te trainen ga je je spieren uitputten, daarna gaan je spieren zich herstellen en iets sterker en groter worden dan voordien. Die verbetering heet supercompensatie, en door dit proces van trainen, herstellen en supercompensatie te gaan herhalen, ga je dus sterker worden en meer spiermassa opbouwen. 

Maar het grote gevaar wanneer je dit te snel wil doen is dat je opnieuw gaat trainen voordat je spieren volledig herstelt zijn waardoor je je spieren en je lichaam steeds meer en meer gaat uitputten. Wanneer je lichaam blijft uitputten geraak je uiteindelijk overtraind. 

Afhankelijk hoe ernstig je overtraining is zal je enkele dagen tot enkele weken of maanden moeten herstellen. Niet ideaal dus … 

Gun jezelf dus regelmatig wat rust om voldoende te kunnen herstellen en let op voor onderstaande red flags! 

Je hebt geen zin om te trainen, maar bent tegelijkertijd ook rusteloos waardoor je niet niks kan doen. 

Doe een niet belastende training of activiteit zoals yoga, rustige cardio zoals wandelen of fietsen, …

Je prestatieniveau daalt.

Je wordt fitter en sterker door de juiste balans te vinden tussen training en rust, zonder voldoende rust krijgt je lichaam niet voldoende tijd om te herstellen en gaan je prestaties er op achteruit. 

Je hebt een verhoogde (rust-)hartslag. 

Wanneer je hartslag in rust stijgt met 10% of meer betekent dit dat je lichaam oververmoeid is. Het is dan belangrijk om voldoende uit te rusten, je training over te slaan of je training minder intensief te maken. Zo voorkom je dat je overtraind geraakt.

Je hebt een verminderde weerstand.

Een verminderde weerstand geeft aan dat je lichaam moe is, en niet in staat is zichzelf te weren tegen ziekte. Opnieuw is rusten de enige optie wil je niet overtraind raken. 

Gevaar nummer 2: de jojo.

Wil je op korte tijd veel vetmassa verliezen? Dan zal je minder calorieën moeten innemen dan dat je er verbrand, en niet gewoon minder, maar veel minder. Het gevaar dat daarbij komt kijken is dat je lichaam te weinig energie krijgt, te weinig brandstof om mee rond te komen, waardoor je je lichaam ook gaat uitputten. Je lichaam gaat daarnaast deels je vet gebruiken als brandstof maar het gaat ook je spieren afbreken en omzetten in energie.

Daarbovenop zal je steeds minder en minder calorieën moeten gaan innemen om steeds te blijven afvallen aangezien je metabolisme (je verbranding) zich gaat aanpassen aan je verminderde calorie inname, niet echt motiverend dus. 

Hoe lang je dat kan volhouden is dan nog maar de vraag … 

Het is eerder een kwestie van tijd voor je opnieuw in je oude gewoontes hervalt. Waarna de kilo’s er langzaam aan terug bijkomen tot op je oude vertrouwde (over)gewicht, vaak zelfs tot boven je startgewicht. Als je dan ook nog eens weet dat je verminderde verbranding blijvend kan zijn, dan weet je ook dat dit dus geen goede optie is voor wanneer je vetmassa wil kwijtspelen zonder kans op een terugval.

Wat is dan wel de juiste strategie wanneer je gewicht wil verliezen zonder te hervallen in je oude gewoontes? 

Wanneer je die extra kilo’s voor altijd wil kwijtspelen dan komt er meer bij kijken dan enkel minder eten. Je moet je gezondheid in zijn geheel bekijken en dus werken aan een gezonde levensstijl waarbij niet alleen je voeding een belangrijke rol speelt. Maar ook je slaappatroon, beweegpatroon en stressmanagement. 

Ja, je zal tijdelijk minder calorieën moeten innemen dan dat je er verbrand, maar focus op het werken aan een gezond voedingspatroon in plaats van te overdreven je calorieën te tellen. Zorg daarnaast dat je iedere nacht voldoende slaapt, dagelijks voldoende beweegt en dat je je stress onder controle hebt. 

Gevaar nummer 3: opgeven 

Regelmatig spreek ik met dames die mij vertellen dat ze in het verleden al hebben geprobeerd om bepaalde doelstellingen te bereiken maar dat ze na enkele weken of enkele maanden de handdoek in de ring hebben gegooid omdat ze geen resultaat zagen. 

Vaak is het grote probleem dat ze met de verkeerde verwachtingen van start zijn gegaan. 

Zo willen ze bijvoorbeeld de billen van hun dromen in slecht 3 maanden, terwijl je hiervoor (afhankelijk van persoon tot persoon) één of meerdere jaren voor moet werken.

Het beste advies dat ik je kan geven om dit te voorkomen is om samen te werken of advies te vragen aan een coach zoals ik die je goed kan informeren zodat je weet waar je aan begint. 

Ik ben dus eerlijk gezegd geen voorstander van op korte termijn heel veel resultaat te willen behalen. Mijn doel en dat van Bootycoach is eerder om jou op een duurzame manier te helpen bij het behalen van je doelen. We gaan je natuurlijk zo efficiënt mogelijk begeleiden door je te helpen bij het opbouwen van gezonde gewoontes en een gebalanceerde levensstijl. Zo is de kans op resultaat zonder een kans op een terugval niet alleen veel groter, het zorgt er ook voor dat je resultaat kan blijven maken en belangrijker nog kan blijven behouden. 

Afsluiten wil ik graag doen door 3 concrete tips met je te delen:

  1. Laat je progressie en inspanningen om stappen vooruit te zetten niet afhangen van de motivatie die je al dan niet krijgt van de vooruitgang die je voelt of ziet. Maak doelstellingen en werk hier stap na stap naartoe. Heb je hierbij graag wat extra hulp? Ik help je met heel veel plezier verder! 
  2. Focus op het werken aan gezonde gewoontes en aan je discipline. Dit is heel belangrijk wanneer je duurzaam resultaten wil behalen en dus geen terugval wil riskeren. Een mindset die groei/progressie verkiest boven perfectie is hierbij heel belangrijk.
  3. Geniet van alles wat je doet, om dat te kunnen doen is het belangrijk dat je doet wat je graag doet. Dat je goed weet waarom je je doelen wil verwezenlijken, en dat je het doet om jezelf beter te voelen en een beter versie van jezelf te worden. Het leven is veel te kort om ongelukkig te zijn en om je niet goed in je vel te voelen. Wees positief en kijk vooruit. 

Ik hoop oprecht dat dit artikel je gaat helpen bij het bouwen aan je droombillen en je persoonlijke doelstellingen. Als je het artikel interessant vond wil ik je graag uitnodigen om onze Boost Your Booty Blueprint te downloaden.

Aan de hand van deze blueprint wil ik je graag verder helpen door de 6 geheime stappen te delen die jij moet doorlopen om te bouwen aan je droombillen, je zelfvertrouwen en een gezonde levensstijl.

Daarnaast wil ik je ook graag uitnodigen om lid te worden van onze Bootycoach community, een groep boordevol ambitieuze powervrouwen waarin ik wekelijks interessante tips en tricks deel! 

P.S. volg ons via de socials op Instagram en Facebook, en blijf op de hoogte!

Heel veel succes, en tot snel! 

Groetjes Lucas

Bootycoach

OVER DE AUTEUR

VIND JE DEZE CONTENT NUTTIG? DEEL HET MET JE NETWERK.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Hulp nodig met het opzetten en groeien van je online PT business?

GIRLPOWER BOOTYCAMP

Kom gratis meetrainen en voel wat girlpower met jou doet.​

GRATIS TRY OUT

BOOST YOUR BOOTY CHALLENGE

*schrijf je nu in voor de Challenge die start op 4 januari.​

TIJDELIJK GRATIS

BOOST YOUR BOOTY PROGRAMMA

8 weken lang gaan we samen opweg om van jouw droombillen een realiteit te maken.​

€297,00/8 weken

TWV €497,00